Edukacja wyższa – jakie spełnia zadania?

Żyjemy w czasach, w których posiadanie wyższego wykształcenia jest jedną z najważniejszych kwestii. Rozwiązania w tym zakresie są łatwo dostępne, albowiem studiować tak naprawdę może każdy. Umożliwia to system edukacji publicznej, a więc dającej możliwość korzystania z dobrodziejstw bezpłatnych studiów dziennych na uniwersytetach. Potencjał jaki tkwi w tego rodzaju nauce jest bardzo duży, ponieważ wiele ośrodków akademickich w Polsce może pochwalić się wysokim poziomem. Niestety w międzynarodowych zestawieniach rodzime uczelnie już tak dobrze sobie nie radzą, o czym dość łatwo się przekonać, śledząc publikowane co jakiś czas rankingi. Potencjał jaki kryje się w edukacji wyższej jest spory.

Po ukończeniu pierwszego etapu studiów polski żak uzyskuje tytuł licencjata, który może wzbogacić o tytuł magistra, ucząc się jeszcze dwa lata. Decyduje się na to zdecydowana większość studentów, ponieważ z posiadaniem dyplomu magistra wiąże się większy prestiż i przynajmniej w teorii lepsze widoki na znalezienie zatrudnienia. Jednakże coraz powszechniej słyszy się, że pracodawcy coraz mniejszą wagę przywiązują do wykształcenia kandydatów, a do ich doświadczenia i posiadania konkretnych umiejętności. To one bowiem realnie decydują o przydatności pracownika na danym stanowisku. Kwestia wyboru Szkolnictwo wyższe nie zawsze radzi sobie dobrze z przekazaniem wiedzy praktycznej i kształtowaniem tych umiejętności, jakie z punktu widzenia firm są istotne. Nieco inaczej sprawy mają się z kierunkami technicznymi czy ścisłymi, które nierzadko dają bardzo konkretny fach.

Inżynierowie po politechnice są bowiem w stanie wykonać wiele konkretnych zadań, realizować zaawansowane technicznie projekty i nie tylko. Oczywiście pojawia się jeszcze pytanie o to, w jaki sposób określić swoje preferencje związane z wyborem kierunku. Umysły humanistyczne na uczelniach technicznych raczej nie mają czego szukać. Głównym zadaniem szkolnictwa wyższego jest przygotowanie fachowców w różnych dziedzinach. Każdy z nas może zdecydować o tym, jakie kierunki są dla niego odpowiednie. W praktyce studia wybieramy zazwyczaj na podstawie własnych preferencji oraz oczekiwań, więc jeśli ciekawią nas nauki społeczne, to zwrócimy się na przykład w stronę politologii czy socjologii.

Natomiast klasyczni „ścisłowcy” raczej będą preferować kierunki techniczne, w tym na przykład informatykę, dającą w XXI wieku wiele ciekawych widoków na pracę. Podobnie jest z innymi kierunkami mającymi związek z technologiami – fachowcy w tych dziedzinach są w polskich i globalnych realiach bardzo pożądani.